Första veckan i Sri lanka

Nu är tiden inne. Nu kommer jag berätta mer ingående om min resa och om det är något speciellt ni vill veta, tveka inte att lämna en kommentar!

Efter en otroligt lång dag med tre olika plan, var vi framme. Värmen slog till en riktigt hårt direkt när vi kom ut från flygplatsen. Nu hade resan börjat.

Vi tog en taxi till vårt hus. Vårt hus som var nästan pinsamt billigt och där vi skulle stanna 11 nätter, bara vara på stranden och se staden Negombo, som vi kommit till. Men det visade sig vara annorlunda mot vad vi tänkt, det var ganska långt till stranden och det var flera saker i huset som inte funkade. Så många skillnader fanns det i början, men under resans tid vande man sig med "kallvatten", toaletter som inte går att spola samt kackerlackor. Småsaker egentligen.

Vi beslutade oss för att försöka ta oss till stranden iallafall. Men förstår ni hur trötta vi var? Dessutom var klockan ungefär åtta på morgonen, medans den i Sverige var halv ett på dagen.

Så, det första vi märkte, var vilken kaotisk trafik det var. Att gå på sidan om vägen var riktigt obehagligt, och kändes inte heller så trevligt med tanke på hur, tyvärr, smutsigt, eller snarare skräpigt det var.

De första dagarna spenderade vi alltså på Negombos stränder, åt på små "resturanger", som ofta också inte var riktigt städat, men god och stark mat var det iallafall!

Servetter av tidningar.

Tredje dagen åkte vi till huvudstaden, också med bil. Vi var inte där så värst länge och vi köpte ej mycket, men det var intressant att se!

Rondell.

Vi tog kvällspromenader innan solnedgångarna, såg runt i byarna och hälsade på alla trevliga människor och djur.

Fjärde (eller om det var femte, minns ej) dagen åkte vi vidare. Vi tog tåget från Negombo till Colombo (huvudstaden) och åkte därifrån till Hikkaduwa. Tåget mot Hikkaduwa gick längst västkusten, och det var fullt med folk. Vi stod tätt i mer än två timmar på ett tåg som åker med öppna dörrar, från tidigt nittiotal. Träffade dock många trevliga människor och fick chans att öva alla mina språkkunskaper - spanska och engelska (som jag båda talar flytande) samt under resans gång franska och mandarin som jag pluggar.

Framme i Hikkaduwa hade vi inget boende. Till sist fick vi rum på ett "Hotell" som ägdes av komunen, tror jag. Där fick några arbetslösa möjlighet att jobba (om jag nu förstått det rätt). I Hikkaduwa stannade vi i sju dagar och det är en av våra favoritplatser. Första dagarna var vi bara på stranden. Denna gång bodde vi faktiskt  stranden.

I vattnet här simmade man också med vilda sjöldpaddor. Stora, och ofta fler än fyra stycken. Vattnet var klart och det fanns även mycket fisk. På kvällarna under helgerna syntes lokalbefolkning till på stranden. Få kunde simma, men det var som en mötesplats.

Nästa inlägg kommer jag berätta om några fler upplevelser i Hikkaduwa, när vi hälsade på en liten by, bortom alla turister.